19. lokakuuta 2015

Big five ja pari muuta

Ensinnäkin hengissä ollaan, vaikka kirjoitustaukoa on. Yhtenä syynä lähes päivittäiset sähkökatkot, pitkät päivät harjoittelussa, pakolliset kouluesseet ja sitten ne pari muuta syytä joita en nyt keksi :)

Telttamajoitus

Mutta siis safari, jos joku ei vielä sitä otsikosta keksinyt. Kävimme siis viime viikon viikonloppuna safarilla, sillä tarvitsimme jotain oikeaa ohjelmaa viikonlopulle (ai miten niin sapatti ei ihan meitä innosta...)

Valo tuli kivasti puiden läpi

Todellisuus. Keniassa ei ole jätejärjestelmää tai edes roskiksia. Eli mikä on roskaa heitetään maahan. Ja tämä on otettu pari sataa metriä ennen puiston alkua.

Safarimme alkoi perjantaina aamulennolla eldoretista Nairobiin, silöä paikalla piti olla 8lta aamulla. Lento oli mukava, tietenkin myöhässä (mutta vain 15 min!!!) mutta kahvi, aah, niin hyvää myös styroksi mukista. Lentokentällä meitä odotti matkanjärjestäjä kyltteineen ja pääsimme auton kyytiin. Kiersimme Nairobin keskustan hiekkateitä pitkin (!) ja näimme muut matkustajat ja siirryimme hiacen kyytiin. Tällä sitten lähdimme kohti rift walleyta, eli suurta hautavajoamaa. Joka oli aikas syvä, korkeuseroa oli semmonen reilu 2000 metriä, eli hyvät näkymät. Turistiposeerausten jälkeen alkoi matka kohti Tansanian rajaa eli Maasai Maran kansallispuistoa. Matka oli kuuma, pitkä ja hiekkainen, mutta yhteensä kuuden tunnin ajelun jälkeen pääsimme leiriin. Jq mikä leiri! Varasimme siis telttamajoituksen, mutta kyse oli siis puolijoukkue teltan kokoisesta, oikeilla sängyilöä, vessalla ja suihkulla varustetusta teltasta. Kannatti. Siitä lähdimme ilta-ajelulle ja siis wow. Kun heti näet seeproja, gnuita, antilooppeja ja gaselleja. Hetken päästä näet jo norsuja ja kirahveja. Ja kohta myskihärkiä ja emuja. Ja kirkkaanvärisiä lintuja. Ja sitten mangusteja. Ja villisikoja. Ja sen olutpuun, missä siis rafiki asuu leijonakuninkaassa. Ja kaikkea. Siis wow. Ensimmäisen tunnin jälkeen oli jo, että tätä lisää.

Illalla sitten vielä illallinen ( ja ensimmäinen kenia olut, tusker, kannattaa testata jos voi). Oli aikas hyvät fiilikset mennä nukkumaan.

Seuraava päivä meni kokonaan ajellessa. Ajoimme maasai- joelle, josta siis pystyi bongaamaan leijonia, krokotiileja, hippoja ja muita vesilintuja. Pääsimme näkemään äksöniä kun lauma seeproja ylitti jokea ja rupesi kuulumaan hirnahduksia. Ja myös vedessä loiskimista. Osa seepralaumasta peruutti ja palasi takaisin, meni hetki niin viimeinenkin seepra tuli joesta takaisin, haava kyljessään. Eli varmaankin krokotiili yrittänyt ottaa hieman syötävää itselleen. Aikas jees.

Maasait teki tulta

Maasait vähän tanssi

Näimme myös gepardiperheen makoilevan puun alla, ja pentujen leikkivän. Aaw.

Norsu keskittyi syömiseen

Auringonnousu oli ihan nätti

Seeprat möllistelee

Illalla oli mahdollisuus osallistua maasai-heimon vierailuun ja tottakai tingittyämme hinnan sopivaksi, osallistuimme iltaan. Miehet tanssivat, näyttivät miten tulta tehdään, kävimme heidän kodeissaan ja kyselimme tyhmiä ja vähemmän tyhmiä. Muutama tuliainenkin tuli tingittyä sopivaan hintaan.

Tuijotuskilpailu (hävisin)

Gnu kokous

Mangusteilla oli nälkä

Seuraavalle päivälle oli vielä aamuajelu, eli näimme auringonnousun puistosta. Pääsimme vielä näkemään gepardiperheen pentujen leikkiä ja pientä saalistusharjoittelua sekä sarvikuonon ja paljon muuta. Sitten kotimatka

Maasai joki on ihan hyvä paikka nokosille

Jellonaa mä metsastän, eiku siis..

Ihan muutama vaan

Täytyy sanoa, että jos joskus on pienikin vaihtoehto lähteä, niin lähtekää! Jos olette yhtä kovia leijonakuningas faneja, kuin minä, niin lähtekää! Se että näkee asiat niidwn omissa elinympäristössään, on vaan niin paljon parempaa!!!